Handledning

Handledning kan ta sin utgångspunkt i olika behov. Det är mycket vanligt att det varierar hos en grupp över tid.
Individ- Ärende- och Personalgruppshandledning går ofta in i varandra och blir olika nivåer i varje handledningstillfälle. Med utgångspunkt i evidensbaserd kunskap och teori, blir målet med handledning att höja och bibehålla de handleddas kompetens.

  • Ärende Handledning:

Handledning sker då utifrån ett ärende fokus, det innebär att vi tillsammans jobbar med tankar och reflektioner utifrån ett konkret klientärende. Målet kan vara att sortera bland hypoteserna för att skapa ett kreativt utrymme för att hitta nya vägar och interventioner i arbetet.

  • Handledning med fokus på enskild behandlare:

Handledning sker då utifrån fokus på hur behandlaren påverkas av just det ärendet, hur man kan få hjälp och stöd i att hitta mönster, se processer i sitt arbete. Handledning kan också ses som en förebyggande åtgärd för att minska risken för stressbelastning, genom att tillsammans med sina arbetskamrater få sortera och fundera kring såväl organisationens som ärendets påverkan.

  • Personalgrupps Handledning:

Handledningen sker då utifrån personalgruppens behov. Det kan handla om hur arbetet påverkar personalgruppen och dess inbördes relationer, men även hur arbetsplatsens organisation verkar och påverkar arbetsgruppen. Målet kan vara att öka och förändra samarbetet i gruppen. Samarbetet mellan gruppen och andra nivåer i organisationen eller samarbetspartner kan också vara i fokus.

 

Några Tankar kring Handledning

  • en möjlighet att fokusera och reflektera kring arbetet med klienters/brukares behov.

  • ett sätt att ta vara på den kompetens som redan finns i er arbetsgrupp,

  • en möjlighet att lära nytt - både i teori och praktik

  • ett forum för att möjliggöra fördjupade kunskaper och öka er yrkesskicklighet.

  • en plats där ni kan stanna upp och få tillfälle till reflektion, kring hinder och möjligheter i den egna arbetsrollen.

  • en plats där det är högt i tak och tillåtande atmosfär.

  • en plats där alla tankar och idéer är ok.

  • ett samtal kring yrkesspecifika utmaningar och frågeställningar.

  •  en plats där det finns en möjlighet till granskning av din egen arbetsmetod.

  • en möjlighet till personlig utveckling och att se sin roll i arbetsgruppen i ett annat perspektiv.